Phnom Penh & Koh Rong Island dag 10-20 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sara & Nikola - WaarBenJij.nu Phnom Penh & Koh Rong Island dag 10-20 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Sara & Nikola - WaarBenJij.nu

Phnom Penh & Koh Rong Island dag 10-20

Door: Sara

Blijf op de hoogte en volg Sara & Nikola

20 December 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

10 dec. Niko is vannacht ziek geworden van het eten :( Gelukkig voelt hij zich in de loop van de middag een stukje beter, waardoor we de Killing Fields bij Phnom Penh kunnen bezoeken niet ver buiten de stad. Hoewel het niet zo groot is en er weinig van over is, maakt het diepe indruk op ons. We krijgen een soort Walkietalkie mee en op verschillende punten in het kamp kunnen we dan de bijbehorende verhalen luisteren: over de opkomst van dictator Pol Pot (1970-1979), zijn regiem, hoe het er in het kamp aan toe ging (je kan het nauwelijks een kamp noemen, want de Cambodjaanse bevolking werd hier 's nachts bij aankomst onmiddellijk geëxecuteerd op de meest vreselijke manieren), en verhalen van overlevenden. In dit massagraf en in nog ongeveer 300 andere Killing Fields hebben miljoenen Cambodjanen (1 op de 4) de dood vonden. Indrukwekkend en verschrikkelijk.
En helaas, ook ik word later die middag ziek.

11 dec. Busdag! Hoewel het vaak maar 4 uur rijden is naar een andere stad, kost het ons toch al gauw een hele dag - in het tempo van de Cambodjanen. Je moet niet raar opkijken als je bus een 1.5 uur te laat vertrekt, spullen (en soms mensen) lukraak ergens worden oppikt of afgezet, plotseling gestopt wordt voor iemand die moet plassen, en ga zo maar door. We komen dan ook pas laat in de middag aan in Sihanoukville, een kustplaats. Samen met een Engels koppel (ontmoet tijdens de busreis) pakken we een tuk-tuk naar Serendipity Beach. Daar eten we op het strand, echt genieten! Heerlijk om na dagen stad en platteland nu even bij te komen aan zee.

12 dec. Het is prachtig weer (34 graden, maar dat is gevoelsmatig minder door de zeewind) en we besluiten een scooter te huren om de stranden te verkennen. We rijden naar Otres Beach - een strand wat nog niet plaats heeft gemaakt voor Resorts of flats, maar gekenmerkt wordt door kleine paddenstoelachtige hutjes, bungalows en een paar barretjes met een heel relaxte sfeer. Echt iets voor backpackers. We gaan nog een paar andere strandjes af en kijken de zonsondergang.

13 dec. - 19 dec. Koh Rong Island. In de ochtend nemen we een speed-ferry naar Koh Rong. Het weer is omgeslagen en er staat flinke wind. De boottocht is dan ook alles behalve rustig (dat de boot zou kapsijzen is wel een paar keer door mijn hoofd geschoten) en ik zie groen en geel als we 45 minuten later op de pier stappen. Maarrr, het is het waard!! Koh Rong is een tropisch eiland voor de kust van Cambodja en het tourisme is hier nog in opkomst. Het eiland kent geen wegen, auto's of scooters en er wonen een paar Cambodjaanse families die rond de 3 pieren en het strandje een handjevol guesthouses, bungalows, barretjes, eetgelegenheden en miniwinkeltjes hebben gebouwd. Vanuit onze Guesthouse kunnen we door de palmbomen heen de zee zien (en ook heel goed horen als je bed ligt haha), echt een prachtige locatie!

Het eiland leven is wel back to basic: alleen koude douches, stroom van 8.00-24.00 (en die valt regelmatig uit tussendoor), geen pinautomaten (gelukkig waren we daar op voorbereid) of koelkasten/vriezers en allerlei andere luxes die we normaal als vanzelfsprekend beschouwen. Maar het went snel. En het eilandleven bevalt super. Zowel door de layback sfeer die hier hangt - niemand heeft hier haast - als door de schoonheid van het eiland.

Hier de hoogtepuntjes van Koh Rong op een rij:
- Nog nooit hebben we zo lekker Italiaans gegeten. Bij La Mami's (het is geen vrouw maar een Italiaanse jongen met dreads) eten we verse pasta bolognaise - verser kan gewoon niet!- 's Avonds op het strand zien we vallende sterren
- In de vroege ochtend is het strand hier uitermate geschikt voor een work-out!
- We hiken een uur dwars door de jungle om vervolgens bij Long Beach uit te komen: 2 km parelwit strand met azuurblauwe zee. Het is het blauwste water wat we tot nu toe hebben gezien! Echt prachtig. Het is jammer dat het strand hier zo vervuild is door het afval dat hier aanspoelt.
- Boattrip: snorkling, fishing, beach, BBQ, sunset and plankton... Snorkelen was leuk en we hebben enorme zee-egels en koraal gespot. En met enkel een vislijn van 30meter, een loodje en een haak+aas heb ik twee vissen gevangen! De BBQ is alleen best wel karig, want we eten alleen de zelfgevangen vis. Gelukkig heb ik Niko, want die heeft altijd extra eten bij zich. De rest van onze groep is alleen wel behoorlijk uitgehongerd. We volleyballen op het strand tot de zon onder gaat. Na de zonsondergang zouden we eigenlijk de lichtgevende plankton gaan kijken op zee, maar door het slechte weer en enorme deining koerst ons vissersbootje meteen op huis aan. Ik ben toch wel opgelucht als ik (kleddernat) weer op het strand sta. Een heel avontuur die terugtocht in dat gammele bootje.
- 's Avonds op het strand zien we vallende sterren
- Sigi's Thai Food: een afgelegen restaurantje gerund door de Thai Sigi. Sigi is een beetje verstrooid en kookt helemaal alleen voor zijn gasten die om hem heen zitten en mee mogen kijken hoe hij het eten klaarmaakt. Het is een uniek plekje, en zijn gerechten zijn heerlijk (en dat voor maar $3). Drie keer eten we hier - echt een aanrader!
- De apen zijn hier brutaal. Heel grappig hoe twee apen een bak met fruitsalade en een bus Pringles bemachtigen van een groepje strandgangers. En die jongen is echt kwaad haha
- Koh Rong Samloem, het kleine broertje van Koh Rong maar nog ongerepter, hebben we helaas niet bereikt. De dag dat wij bepakt en bezakt op de pier klaarstonden om daar de boot naar toe te pakken, gingen er geen boten vanwege het onstuimige weer en de wilde zee. Met een select groepje besluiten we het 's middags opnieuw te proberen met een lokale visser. Echter is de zee nog niet erg bedaard en wij willen het risico niet nemen om met hebben en houwen over boord te kieperen. Geen probleem, dan blijven we toch nog 2 extra dagen op Koh Rong :)
- Je kan hier bij een vrouwtje de heerlijkste (fruit)shakes krijgen: oreo-banaan bijvoorbeeld
- Via het centrale strand van Koh Rong kun je doorlopen langs de kustlijn naar een ander strand. Hier zijn we echt de enige op het strand: de jungle achter ons, palmbomen boven ons, uitzicht op de blauwe zee en kleine eilandjes. Het is echt een paradijsje.

20 dec. Gisteren (19 dec) hebben we dan toch Koh Rong verlaten. We hebben een heerlijk week gehad samen.
Ik zit nu, samen met 9 anderen en alle bepakking, achterin in een minibus gepropt. Niko de mazzelaar zit voorin naast de bestuurder. Op naar Kampot!

• 20 December 2014 - 09:47

TaGo:

nog een indrukwekkende week .......... we zijn trots op jullie!

• 20 December 2014 - 21:01

Hi kids, mooi verhaal weer. Kijk uit voor Oreo's met nootjes ! Pap

• 20 December 2014 - 22:45

Coby:

Wat een heerlijke week! Geweldig, die mooie stranden. Ik zou best met jullie willen ruilen. Coby