Aankomst Thailand en Cambodja: dag 1-5 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sara & Nikola - WaarBenJij.nu Aankomst Thailand en Cambodja: dag 1-5 - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Sara & Nikola - WaarBenJij.nu

Aankomst Thailand en Cambodja: dag 1-5

Blijf op de hoogte en volg Sara & Nikola

05 December 2014 | Thailand, Bangkok

1 dec. 21.20 uur - De reis is begonnen!! Wat hebben we hier lang naar uitgekeken!

Na een lange vlucht van bijna 13 uur (exclusief een pitstop in Dubai) komen we uitgeteld aan in Thailand. Hoewel de enorme Emirates Airbus van alle gemakken is voorzien, zijn we de lange zit, de toch wel krappe beenruimte en de huilende baby wel beu. Vlot passeren we de douane en we nemen een taxi die ons naar hartje Bangkok brengt. Het is inmiddels 20.00 uur (2 dec) wanneer we het hotel binnenlopen. Het is een klein maar modern en smaakvol ingericht hotel in het zakengedeelte van de stad. Na het droppen van de bagage struinen we nog even deze levendige stad in om wat te eten. Niet snel daarna zoeken we ons bed op - we zijn behoorlijk gesloopt van het reizen.

3 dec. Een dag met zo veel nieuwe indrukken! Bangkok in één woord = chaos. Langs de torenhoge hotels en flats staan lokale mensen achter kleine kraampjes allerlei soorten fruit en vlees te verkopen. En het is er zo druk!! Waar je ook kijkt - de straten zijn overbevolkt met auto's, taxi's, scooters en tuk-tuks.
We willen The Kings Palace bezoeken en pakken de eerste de beste tuk-tuk. En daar gaat het meteen mis... de o zo vriendelijke man adviseert ons de boot te pakken, omdat de stad één en al file is. Wij stemmen in, en na 30 min bereiken we - temidden van de stadsdrukte - de rivieroever met een boottour-bedrijfje. 'I give you good price'. Nou niet dus. 200 Bat voor de tuk-tuk rit (ong. €5.50, achteraf gezien had dat ong. 30 Bat moeten zijn). De tour (die we niet willen maar toch aangesmeerd krijgen) kost ons 1500 Bat!! Maar dan hebben we wel een privé-bootje...

Vanaf het water hebben we mooi zicht op de stad, en we onderbreken de 'tour' omdat we er bij het Paleis echt uit willen. Het Paleis hebben we trouwens niet gezien (jep, ook een kleine tegenvaller): geen toegang voor ons vanwege de korte broeken. Ondanks deze sitbacks hebben we toch een hele interessante en leuke middag, doordat we een local tegen het lijf lopen die een goedkope tuk-tuk voor ons regelt en ons op weg helpt. De tuk-tuk brengt ons naar allerlei lokale bezienswaardigheden met maar weinig toeristen. Éen daarvan is the Thai Factory - een zeer gekwalificeerde kleermaker die handgemaakte pakken maakt en deze enkel exporteert naar het buitenland. En het is promotion day!! Éen week in het jaar krijgen de zakenmensen in Bangkok de kans lid te worden en hier een pak te bestellen. Niko - die al het plan had een pak op maat te laten maken in Azië - ziet zijn kans en bestelt een 5-delig pak.
We sluiten deze dure dag af bij één van de vele eettentjes aan de straatkant. Het is super goedkoop, heerlijk, maar wel spicy!! Daar zal ik toch nog even aan moeten wennen.

4 dec. Off to Cambodja. Vroeg staan we op om de bus naar het grensstadje Poipet te pakken. De busrit duurt ongeveer 5 uur - gelukkig kunnen we beide wat slapen. Bij aankomst wordt de bagage letterlijk uit de bus getrokken door bemoeierige Thaise mannen die ons willen verlijden een visa bij hun te kopen. Hier trappen we niet (meer) in hoor!! Samen met een Frans koppel passeren we de douane van Thailand, regelen we het visum, stempels, vervoer naar het busstation en nemen uiteindelijk gezamenlijk de bus (4uur durend) naar Siem Reap. Onderweg stoppen we om ergens te eten: dat smaakt goed! Om 22.00 uur zijn we eindelijk in Siem Reap - de tweede stad van Cambodja. Een tuk-tuk brengt ons naar het de Guest House (de grootste bouwval van de straat helaas).

5 dec. Na een slechte nacht besluiten we vandaag nog niet naar Ankor Wat te gaan (de grootste tempels ter wereld, een van de 8 wereldwonderen) vlak buiten de stad. In plaats daarvan lopen we Siem Reap door. Het is een zeer onderontwikkelde stad: de straten zijn van oranje modder en stenen, enkel laagbouw en kleine hotels, en veel kleine winkeltjes en kraampjes aan de weg.

Ik zit nu aan het zwembad. Het is 33 graden hier dus we zoeken even wat verkoeling voordat we naar de oude markt gaan. Morgenochtend worden we opgehaald door een tuk-tuk. Deze zal ons de hele dag rondrijden en gidsen door de tempels. We gaan om 5.00uur, zodat we zonsopkomst kunnen zien bij Ankor Wat en voor de mega drukte alvast enkele tempels kunnen bekijken.

Dat was het voor nu!

Chum riep leah (tot ziens in Khmer)

• 05 December 2014 - 14:52

Pap:

Wooooow, klinkt goed kiddies, ondanks wat hick-ups. Geniet er van! Pap

• 05 December 2014 - 19:05

Tanja & Goran & Steffi:

we zijn al onder de indruk van jullie verslag. prachtig!!

• 05 December 2014 - 19:06

• 07 December 2014 - 20:22

Mario Marić:

Schitterend verslag.
    En wij maar werken.
    Verschil moet er zijn.

Geniet ze.

Groetjes en PAMET U GLAVU.

• 10 December 2014 - 09:45

Karin:

Super!
    Geniet ervan en dat doe ik door je verhalen te lezen :)